বাংলা অঞ্চলের ইতিহাস

Share

বাংলাদেশ ও বাংলা অঞ্চলের সামাজিক-রাজনৈতিক-প্রতিবেশগত ইতিহাসের পর্যালোচনামূলক পাঠের জন্য দরকারি বইপত্রের তালিকা এই বিভাগে প্রকাশ করা হবে। তালিকাটি অসম্পূর্ণ এবং চলমান।

প্রাচীন বাংলার গৌরব

হরপ্রসাদ শাস্ত্রী

সুচিঃ 

হস্তিচিকিৎসা, 

নানা ধর্মমত,

রেশম,

বাকলের কাপড়,

থিয়েটার,

নৌকা ও জাহাজ,

বৌদ্ধ শীলভদ্র,

বৌদ্ধ লেখক শাস্তিদেব,

নাথপন্থ,

দীপঙ্কর শ্রীজ্ঞান,

জগদ্দল মহাবিহার ও বিভূতিচন্দ্র,

ভাস্করের কাজ,

বাংলায় সংস্কৃত,

বৃহস্পতি,

শ্রীকর,

শ্রীনাথ ও রঘুনন্দন,

ন্যায়শাস্ত্র,

চৈতন্য ও তাঁহার পরিকর,

তান্ত্রিকগণ,

বাঙালি ব্রাহ্মণ,

কায়স্থ ও রাজা।


 বাংলার ব্রত

অবনীন্দ্রনাথ ঠাকুর

বৃহৎবঙ্গ

দীনেশ চন্দ্র সেন


প্রাচীন বাংলা সাহিত্যে মুসলমানের অবদান

দীনেশ চন্দ্র সেন

 

ইতিহাস ও ঐতিহাসিক

মমতাজুর রহমান তরফদার

হোসেন শাহী আমলে বাংলা  (একটি সামাজিক- রাজনৈতিক পর্যেষণা)

মমতাজুর রহমান তরফদার

সূচিঃ

পটভূমিকা, 

হোসেন শাহী রাজবংশ,

 হোসেন শাহী সুলতানদের শাসনব্যবস্থা, 

অর্থনৈতিক অবস্থা,

ধর্মীয় জীবন, ইসলাম ও অন্যান্য ধর্মীয় রীতি, 

সাহিত্য ও সংস্কৃতি ,

 চারুকলা ও স্থাপত্যশিল্প , 

জীবন চর্যা , 

উপসংহার ।


বাংলা দেশের ইতিহাস(প্রাচীন যুগ)

রমেশচন্দ্র মজুমদার
সূচিঃ

বাংলাদেশ, 

বাঙ্গালী জাতি, 

প্রাচীন ইতিহাস, 

গুপ্ত যুগ, 

অরাজকতা ও মাতস্যান্যায়, 

পাল সাম্রাজ্য, 

পাল সাম্রাজ্যের পতন,

 দ্বিতীয়  পাল সাম্রাজ্য,

 তৃতীয় পাল সাম্রাজ্য, 

পাল রাজ্যের ধ্বংস, 

বর্ম রাজবংশ , 

পাল ও সেন রাজগনের কাল নির্ণয় , 

বাংলার শেষ স্বাধীন রাজ্য, 

রাজ্যশাসন পদ্ধতি, 

ভাষা ও সাহিত্য, 

ধর্ম , 

সমাজের কথা, 

অর্থনৈতিক অবস্থা, 

শিল্পকলা, 

বাংলার বাহিরে বাঙ্গালী, 

বাংলার ইতিহাস ও বাঙালী জাতি, 

চিত্রাবলী। 


বাঙলার সুফী সাহিত্য

আহমদ শরীফ
সূচিঃ

ভূমিকাঃ বাঙলার সুফী সাধনা ও সুফী সাহিত্য, 

বাঙলার সুফী সাহিত্যঃ গ্রন্থপাঠ,

মীর সৈয়দ সুলতান কৃত – জ্ঞানচৌতিশা, 

শেখ চান্দ কৃত হরগৌরী সংবাদ, 

শেখ চান্দ কৃত তালিবনামা বা শাহ দৌলাপীরনামা, 

অজ্ঞাতনামা কবি কৃত যোগ কলন্দর, 

হাজী মুহম্মদ কৃত সুরত নামা বা নুর জামাল, 

মীর মুহম্মদ শফি কৃত নুরনামা, 

কাজী শেখ মনসুর কৃত সির্নামা , 

আলী রজা কৃত  আগম ও জ্ঞানসাগর


বাংলা ভাগ হল

জয়া চ্যাটার্জী

সূচিঃ 

ভূমিকা, 

বাঙলার রাজনীতি ও সম্প্রদায়গত রোয়েদাদ,

বাঙলার রাজনীতিতে মফস্বলের অভ্যুদয়,

বেঙ্গল কংগ্রেসের পরিচিতি সঙ্কট,

ভদ্রলোক সম্প্রদায়গত পরিচিতির ব্যাখ্যাঃ বাঙলায় সংস্কৃতি ও সাম্প্রদায়িকতা,

হিন্দু ঐক্য ও মুসল্মান স্বেচ্ছাচার,

হিন্দু ভদ্রলোক রাজনীতির বিভিন্ন বিষয় ১৯৩৬-৪৭,

দ্বিতীয় বারের বাঙলা বিভাগ ১৯৪৫-৪৭,

উপসংহার।


পূর্ববাংলাঃ অর্থনৈতিক উন্নয়নের বৈশিষ্ট্য ( ১৯৪৭-১৯৭১)

এস এস বারানভ

সূচিঃ

ভূমিকা, 

পাকিস্তানে আঞ্চলিক বৈষম্য সৃষ্টির ঐতিহাসিক পটভূমি,

আন্ত-প্রাদেশিক অর্থনৈতিক সম্পর্ক এবং পুর্ব পাকিস্তান, 

পুর্ব পাকিস্তানে পুঁজি সঞ্চয়ন ও শিল্পোন্নয়নের বিশেষত্ব, 

পুর্ব পাকিস্তানের পুঁজি বর্ধনঃ কৃষি উন্নয়নের ধারার বৈশিষ্টসমূহ, 

পুর্ব ও পশ্চিম পাকিস্তানের অর্থনৈতিক সম্পর্ক, 

উপসংহার । 


অসমাপ্ত আত্মজীবনী

শেখ মুজিবুর রহমান

“২০০৪ সালে শেখ মুজিবুর রহমানের লেখা চারটি খাতা আকস্মিকভাবে তাঁর কন্যা শেখ হাসিনার হস্তগত হয়। খাতাগুলি অতি পুরানো, পাতাগুলি জীর্ণপ্রায় এবং লেখা প্রায়শ অস্পষ্ট। মূল্যবান সেই খাতাগুলি পাঠ করে জানা গেল এটি বঙ্গবন্ধুর অসমাপ্ত আত্মজীবনী, যা তিনি ১৯৬৭ সালের মাঝামাঝি সময়ে ঢাকা সেন্ট্রাল জেলে অন্তরীণ অবস্থায় লেখা শুরু করেছিলেন, কিন্তু শেষ করতে পারেননি। জেল-জুলুম, নিগ্রহ-নিপীড়ন যাঁকে সদা তাড়া করে ফিরেছে, রাজনৈতিক কর্মকাণ্ডে উৎসর্গীকৃত-প্রাণ, সদাব্যস্ত বঙ্গবন্ধু যে আত্মজীবনী লেখায় হাত দিয়েছিলেন এবং কিছুটা লিখেছেনও, এই বইটি তার স্বাক্ষর বহন করছে।

বইটিতে আত্মজীবনী লেখার প্রেক্ষাপট, লেখকের বংশ পরিচয়, জন্ম, শৈশব, স্কুল ও কলেজের শিক্ষাজীবনের পাশাপাশি সামাজিক ও রাজনৈতিক কর্মকাণ্ড, দুর্ভিক্ষ, বিহার ও কলকাতার দাঙ্গা, দেশভাগ, কলকাতাকেন্দ্রিক প্রাদেশিক মুসলিম ছাত্রলীগ ও মুসলিম লীগের রাজনীতি, দেশ বিভাগের পরবর্তী সময় থেকে ১৯৫৪ সাল অবধি পূর্ব বাংলার রাজনীতি, কেন্দ্রীয় ও প্রাদেশিক মুসলিম লীগ সরকারের অপশাসন, ভাষা আন্দোলন, ছাত্রলীগ ও আওয়ামী লীগ প্রতিষ্ঠা, যুক্তফ্রন্ট গঠন ও নির্বাচনে বিজয়ী হয়ে সরকার গঠন, আদমজীর দাঙ্গা, পাকিস্তান কেন্দ্রীয় সরকারের বৈষম্যমূলক শাসন ও প্রাসাদ ষড়যন্ত্রের বিস্তৃত বিবরণ এবং এসব বিষয়ে লেখকের প্রত্যক্ষ অভিজ্ঞতার বর্ণনা রয়েছে। আছে লেখকের কারাজীবন, পিতা-মাতা, সন্তান-সন্ততি ও সর্বোপরি সর্বংসহা সহধর্মিণীর কথা, যিনি তাঁর রাজনৈতিক জীবনে সহায়ক শক্তি হিসেবে সকল দুঃসময়ে অবিচল পাশে ছিলেন। একইসঙ্গে লেখকের চীন, ভারত ও পশ্চিম পাকিস্তান ভ্রমণের বর্ণনাও বইটিকে বিশেষ মাত্রা দিয়েছে। “


State Against the Nation

Ahmed Kamal 

This book looks at the career of the Muslim League in East Pakistan (now Bangladesh) from 15 August 1947, the day it assumed political power from the Raj, to the election of 8 March 1954, when it was massively defeated by a newly-formed United Front. Exploring the decline of the popularity of the League is one Objective of the book. In the process, it also seeks to explain the nature of politics in East Pakistan. In particular, the emergence of a state bureaucracy with paternalistic and undemocratic tendencies is documented and analysed. This is shown to be a lasting legacy of the British Raj and of the Muslim League politics in East Pakistan. The process through which the bureaucracy grew stronger by the day also entitled the growing alienation from the people of both the government and the League. Explaining this alienation is another concern of the book. The themes are highlighted in a series of chapters devoted to specific and important issues that the League government had to deal with during its stay in power: politics of food procurement and distribution, abolition of zamindari and other exploitative feudal relationships, the problem of managing water resources in a flood-prone country, and finally, the relationship between the people and the regulative institutes of the state such as the police and its auxiliaries. An examination of these issues usefully complements what students of East Pakistan have (rather selectively) emphasised so far: the Language movement of the 1950s, the crisis of federalism and problems of two economy. An argument is eventually built up on the nature of the state and nationhood in East Pakistan. The preponderance of the bureaucracy in the colonial style of governance, the peculiar history of Muslim nationalism in East Pakistan, the lack, in the League’s history of a tradition of anti-imperialist struggle and ideology, and finally, the weak nature of the ML’s organization and mass bone, are all seen as factors that contributed significantly to disrupt the process of nation-building and to the growing undemocracy in East Pakistan.


পূর্ববাঙালার ভাষা আন্দোলন ও তৎকালীন রাজনীতি

বদরুদ্দীন উমর

আমার জীবন ও বিভাগপূর্ব বাংলাদেশের রাজনীতি

আবুল হাশিম

‘আবুল হাশিম (১৯০৫-১৯৭৪)। তিনি জন্মগ্রহণ করেন বর্ধমানের কাশিয়াড়া গ্রামের এক অভিজাত জমিদার পরিবারে। তাঁর পিতা ছিলেন বর্ধমানের প্রখ্যাত কংগ্রেস নেতা আবুল কাসেম। তিনি বর্ধমানের রাজ কলেজ বি.এ.(১৯২৮) এবং কলকাতা বিশ্ববিদ্যালয়ের ল’ কলেজ থেকে বি.এল. ডিগ্রি লাভ করেন। ১৯৩৬-এ বর্ধমান থেকে নির্দলীয় প্রার্থী হিসেবে প্রতিদ্বন্দ্বিতা করে বঙ্গীয় বিধান সভার সদস্য নির্বাচিত হন অতঃপর ১৯৩৭ মুসলিম লীগে যোগদান করেন। ১৯৩৮-এ বর্ধমান জেলা মুসলিম লীগের সভাপতি এবং ১৯৪২ বঙ্গীয় প্রাদেশিক মুসলিম লীগের কেন্দ্রীয় কমিটির সদস্য নির্বাচিত হন। ১৯৪৭-এ দেশ বিভাগের পর পশ্চিমবঙ্গ বিধান সভায় বিরোধী দলের নেতৃত্ব দেন। ১৯৫২-তে রাষ্ট্রভাষা সংগ্রাম পরিষদের সদস্য নিযুক্ত। ৫২’র ২০ ফেব্রুয়ারি অনুষ্ঠিত সংগ্রাম পরিষদের সভায় সভাপতিত্ব করেন এবং ভাষা আন্দোলনে ভূমিকা রাখার জন্য কারাবরণ করেন। অতঃপর খেলাফত রব্বানী পার্টির নেতৃত্ব গ্রহণ করেন। ১৯৬০-এ ইসলামিক একাডেমীর প্রথম পরিচালক নিযুক্ত হন।
আবুল হাশিম ঐতিহাসিক ৬ দফা কর্মসূচিকে কেন্দ্র করে পূর্ব বাংলায় বাঙালি জাতিসত্তার যে বিকাশ ঘটে তার একজন তাত্ত্বিক ছিলেন। তাঁর প্রকাশিত গ্রন্থ : The Creed of Islam, As I see It, As I see It প্রভৃতি।’ 


সিপাহি যুদ্ধের ইতিহাস।

আহমদ ছফা। প্রথম প্রকাশ ১৯৭৯।

অধ্যায়গুলোর শিরোনাম-

বিদ্রোহের কারণ,

ঘটনা পরম্পরা,

এই যে দিল্লী-এই সে নগরী,

কানপুর: ধাবমান দাবানল,

অযোধ্যা: গজল কাননের অগ্নি গোধূলি,

বিহার: ওহাবি সিপাহী যুগল সম্মিলন,

মেরে ঝাসি নেহি দেওঙ্গি এবং অবনমিত রোহিলা ঝান্ডা।


The Rise of Islam and the Bengal Frontier

Richard Eaton

‘In all of the South Asian subcontinent, Bengal was the region most receptive to the Islamic faith. This area today is home to the world’s second-largest Muslim ethnic population. How and why did such a large Muslim population emerge there? And how does such a religious conversion take place? Richard Eaton uses archaeological evidence, monuments, narrative histories, poetry, and Mughal administrative documents to trace the long historical encounter between Islamic and Indic civilizations.

Moving from the year 1204, when Persianized Turks from North India annexed the former Hindu states of the lower Ganges delta, to 1760, when the British East India Company rose to political dominance there, Eaton explores these moving frontiers, focusing especially on agrarian growth and religious change.

Contents:

Part One Bengal under the Sultans,

The Articulation of Political Authority,

Early Sufis and the Delta,

Theories and Protagonists,

Theories of Islamization in Bengal,

The Appearance of a Bengali Muslim Peasantry,

PART TWO BENGAL UNDER THE MUGHALS,

Mughal Culture and Its Diffusion,

The Religious Gentry in Bakarganj,

The Growth of Mosques and Shrines in Rural Chittagong,

The Rise of Chittagongs Religious Gentry,

The Religious Gentry of Sylhet,

The Rooting of Islam in Bengal,

Conclusion,

The Place of Bengal in Mughal Culture,

The Place of Islam in Mughal Culture,

West Bengal The Integration of Imperial Authority,

East Bengal Conquest and Culture Change,

Charismatic Pioneers on the Agrarian Frontier,

Mint Towns and Inscription Sites under Muslim,

Principal Rulers of Bengal.’


The Bangladesh Reader

Meghna Guhathakurta, Willem van Schendel

‘Bangladesh is the world’s eighth most populous country. It has more inhabitants than either Russia or Japan, and its national language, Bengali, ranks sixth in the world in terms of native speakers. Founded in 1971, Bangladesh is a relatively young nation, but the Bengal Delta region has been a major part of international life for more than 2,000 years, whether as an important location for trade or through its influence on Buddhist, Hindu, and Muslim life. Yet the country rarely figures in global affairs or media, except in stories about floods, poverty, or political turmoil. The Bangladesh Reader does what those portrayals do not: It illuminates the rich historical, cultural, and political permutations that have created contemporary Bangladesh, and it conveys a sense of the aspirations and daily lives of Bangladeshis.

Intended for travelers, students, and scholars, the Reader encompasses first-person accounts, short stories, historical documents, speeches, treaties, essays, poems, songs, photographs, cartoons, paintings, posters, advertisements, maps, and a recipe. Classic selections familiar to many Bangladeshis—and essential reading for those who want to know the country—are juxtaposed with less-known pieces. The selections are translated from a dozen languages; many have not been available in English until now. Featuring eighty-three images, including seventeen in color, The Bangladesh Reader is an unprecedented, comprehensive introduction to the South Asian country’s turbulent past and dynamic present.’

Contents:

Introduction,

Voices from Bangladesh,

Early Histories,

Colonial Encounters,

Partition and Pakistan,

War and Independence,

Dilemmas of Nationhood,

Contemporary Culture,

The Development Gaze,

Bangladesh beyond Borders.


A History of Bangladesh

William Van Schendel

“Bangladesh is a new name for an old land whose history is little known to the wider world. A country chiefly famous in the West for media images of poverty, underdevelopment, and natural disasters, Bangladesh did not exist as an independent state until 1971. Willem van Schendel’s history reveals the country’s vibrant, colourful past and its diverse culture as it navigates the extraordinary twists and turns that have created modern Bangladesh. The story begins with the early geological history of the delta which has decisively shaped Bangladesh society. The narrative then moves chronologically through the era of colonial rule, the partition of Bengal, the war with Pakistan and the birth of Bangladesh as an independent state. In so doing, it reveals the forces that have made Bangladesh what it is today. This is an eloquent introduction to a fascinating country and its resilient and inventive people.”

Contents: Introduction, 

PART I – THE LONG VIEW , A land of water and silt, Jungle, fields, cities and states, A region of multiple frontiers, The delta as a crossroads, 

PART II – COLONIAL ENCOUNTERS: From the Mughal empire to the British empire,The British impact, A closing agrarian frontier, Colonial conflicts, Towards Partition, Partition

PART III – BECOMING EAST PAKISTAN: The Pakistan experiment, Pakistan falls apart, East Pakistani livelihoods, The roots of aid dependence, A new elite and cultural renewal

PART IV – WAR AND THE BIRTH OF BANGLADESH: Armed conflict, A state is born, Imagining a new society.

PART V – INDEPENDENT BANGLADESH: Creating a political system, Transnational linkages, Bursting at the seams, A national culture? Conclusion. 


দেশের কথা

সখারাম দেউশকর

The Islamic Syncretistic Tradition in Bengal

Asim Roy

 ‘Asim Roy argues that Islam in Bengal was not a corruption of the “real” Middle Eastern Islam, as nineteenth-century reformers claimed, but a valid historical religion developed in an area totally different from the Middle East.’

ঈমান ও নিশান

গৌতম ভদ্র

Bengal in Global Concept History (CULTURALISM IN THE AGE OF CAPITAL)

ANDREW SARTORI

‘Today people all over the globe invoke the concept of culture to make sense of their world, their social interactions, and themselves. But how did the culture concept become so ubiquitous? In this ambitious study, Andrew Sartori closely examines the history of political and intellectual life in nineteenth- and twentieth-century Bengal to show how the concept can take on a life of its own in different contexts.’

 ‘Sartori weaves the narrative of Bengal’s embrace of culturalism into a worldwide history of the concept, from its origins in eighteenth-century Germany, through its adoption in England in the early 1800s, to its appearance in distinct local guises across the non-Western world. The impetus for the concept’s dissemination was capitalism, Sartori argues, as its spread across the globe initiated the need to celebrate the local and the communal. Therefore, Sartori concludes, the use of the culture concept in non-Western sites was driven not by slavish imitation of colonizing powers, but by the same problems that repeatedly followed the advance of modern capitalism. This remarkable interdisciplinary study will be of significant interest to historians and anthropologists, as well as scholars of South Asia and colonialism.’

Chapter One:  Bengali “Culture” as a Historical Problem

Chapter Two : Culture as a Global Concept

Chapter Three: Bengali Liberalism and British Empire

Chapter Four: Hinduism as Culture

Chapter Five: The Conceptual Structure of an Indigenist Nationalism

Chapter Six: Reification, Rarification, and Radicalization        

Conclusion: Universalistic Particularisms and Parochial Cosmopolitanisms  


Share

অনুসন্ধান

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

আর্কাইভ

বায়ুদূষণের মাত্রা

সর্বাধিক পঠিত

Sorry. No data so far.